آشپزی

فوت و فن و راز خوشمزگی و طرز تهیه خورش خلال در سال ۱۴۰۳

طرز تهیه خورش

خورش حلال یکی از غذاهای خوشمزه غرب کشورمان است که به آش کردی معروف است، آموزش کامل مرحله به مرحله را ببینید. طرز تهیه خورش بعدی با روزیانو سایت آموزشی. با بودن

مواد لازم برای 4 نفر
گوشت خورشتی 400 گرم
خلال بادام 200 گرم
حیله گری سیاه ½ فنجان
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
رنگ صورتی 2 قاشق غذاخوری
زعفران فرآوری شده 2 قاشق غذاخوری
لیمو عمانی 2 عدد
یک پیاز 1 قطعه
نمک و فلفل سیاه کافی
زردچوبه و روغن کافی

طرز تهیه خورش

مرحله اول

آماده کردن خورش خوشمزه ابتدا پیاز را نگینی خرد می کنیم سپس قابلمه مناسبی را روی حرارت قرار می دهیم و کمی روغن مایع اضافه می کنیم. بعد پیاز را به قابلمه اضافه می کنیم و خوب تفت می دهیم.

مرحله دوم

بعد از اینکه پیاز سبک و شیشه ای شد مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به قابلمه اضافه می کنیم و تفت دادن را ادامه می دهیم تا پیاز و ادویه ها یکدست شوند. بعد رب گوجه فرنگی را به قابلمه اضافه می کنیم.

سطح سوم

رب گوجه فرنگی را باید چند دقیقه تفت داد تا علاوه بر طعم و بوی خامی، کاملا سرخ شده و رنگ بیشتری به خورش بدهد. بعد گوشت را مکعبی می کنیم.

مرحله چهارم

در این مرحله گوشت را شسته سپس به قابلمه اضافه می کنیم و خوب تفت می دهیم تا کمی سرخ شود و تغییر رنگ دهد. در مرحله بعد خلال بادام را با آب سرد می شوییم و به همراه 3 لیوان آب به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله پنجم

حالا حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم تا آب شروع به جوشیدن کند. بعد از به جوش آمدن آب با قاشق کف روی سطح آب را جمع کرده و دور می اندازیم. این باعث می شود که گوشت در پایان پخت طعم و بوی بهتری پیدا کند.

مرحله ششم

حالا حرارت را کم می کنیم و می گذاریم گوشت و خلال بادام کاملا بپزند. در همین حین لیموهای عمانی را با چنگال سوراخ کرده و در یک لیوان آب جوش بریزید و صبر کنید تا تلخی آنها کاملا از بین برود.

مرحله هفتم

در این مرحله زرشک را با آب سرد می شوییم و کنار می گذاریم تا آب اضافی آن گرفته شود. در مرحله بعد یک ماهیتابه مناسب را روی حرارت قرار دهید و کمی کره یا روغن اضافه کنید سپس زرشک را به تابه اضافه کنید.

مرحله هشتم

زرشک را کمی تفت دهید تا براق شود. پس از پخت کامل گوشت، زرشک را به همراه لیمو عمانی، گلاب و زعفران به قابلمه اضافه کنید و کمی هم بزنید. سپس خورش را بچشید و به مقدار دلخواه نمک اضافه کنید.

مرحله نهم

توجه داشته باشید که این خورش با آب کمی سرو می شود پس منتظر می مانیم تا آب خورش کم شود و روغن فراوانی به آن اضافه شود سپس در ظرف مورد نظر می ریزیم و با برنج سرو می کنیم.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا