آشپزی

فوت و فن مربای هویج + با طعم بهشتی در سال ۱۴۰۳

در این مطلب از سایت روزیانو قصد داریم راز خوشمزگی مربای هویجو راز خوشمزگی خوشمزه شدن آن را به شما بگوییم. پیشنهاد می کنیم حتما در ادامه مطلب همراه ما باشید.

هنر مربای هویج

هنر مربای هویج و راز خوشمزه مربای هویج خانگی که در سایت روزیانو امیدواریم این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

تهیه مربای هویج یکی از روش های خانگی ساده و مفیدی است که می توانید به راحتی در تمام فصول و هر چند بار که بخواهید انجام دهید. این مربا به دو صورت له شده یا رنده شده تهیه می شود و این تصمیم به ذائقه شما بستگی دارد. این مربا را می توانید با گردو یا به تنهایی به عنوان یک گزینه خوشمزه برای صبحانه یا شام خود میل کنید. به علاوه، اگر هویج را پوره می کنید، می توانید از آن برای تهیه کیک ها و دسرهای خوشمزه استفاده کنید.

هویج به عنوان یکی از مغذی ترین سبزیجات شناخته می شود و منبع بسیار خوبی از انواع ویتامین ها به ویژه ویتامین A، فیبر و پتاسیم است. این خواص منحصر به فرد هویج باعث فواید بی شماری از جمله تاثیر مثبت بر کاهش وزن می شود. علاوه بر این، مصرف هویج می تواند به پیشگیری از سرطان، کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی، حفظ سلامت دهان و دندان و کنترل فشار خون کمک کند.

هنر مربای هویج

برای بهتر شدن رنگ مربا، بهتر است ته ظرف حاوی مربا را بردارید تا رنگ آن بهتر شود.

برای اینکه مربا قوام داشته باشد و شکر بهتر حل شود، توصیه می شود شدت حرارت را کم کرده و به تدریج مربا را وارد حرارت کنید.

وقتی مربا کاملا غلیظ شد و روی آتش پخته شد، لازم است آن را از روی حرارت بردارید. برای تست قوام مربا مقداری را روی نعلبکی گذاشته و در یخچال قرار دهید. اگر بعد از 15 دقیقه جابجایی مربا به سختی انجام شود، نشانه قوام آن است.

برای تهیه مربا حتما از هویج تازه و شیرین استفاده کنید.

برای خوش طعم شدن مربا می توانید پوست پرتقال را رنده کرده و به مواد اضافه کنید.

برای ایجاد طعم دلپذیرتر می توانید از هل یا وانیل استفاده کنید.

هنگام پر کردن مربا حتما از شیشه های تمیز و استریل شده برای بسته بندی آن استفاده کنید.

راز خوشمزه مربای هویج

اگر مربای شما خیلی شیرین است و با توجه به نکات ذکر شده اقدام می کنید، پیشنهاد می شود کمی آب جوش به مربا اضافه کنید و سپس روی حرارت بگذارید و صبر کنید تا بجوشد و کم کم غلیظ شود.

علت کپک زدن مربای هویج رقیق شدن آن است. اگر مربا یک شبه در دمای پایین خنک شده و هنوز رقیق است، توصیه می شود آن را کمی بجوشانید.

در صورت تمایل ابتدا هویج را کمی بجوشانید و بعد که نرم شد آن را رنده کنید.

اگر مربا خیلی اسیدی است، بهتر است کمی آب جوش اضافه کنید تا به غلظت مورد نظر برسد.

در حین پختن مربا، درب قابلمه را باز نگه دارید تا بخار آن خارج شود.

توجه داشته باشید که بعد از پخت و خنک شدن، غلظت مربا افزایش می یابد. پس از چیدن مربای خیلی سفت خودداری کنید.

کل زمان لازم برای پخت مربا حدود 2 ساعت است.

برای ریختن مربا از یک ظرف شیشه ای تمیز و خشک استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه مربای هویج

هویج 1 کیلوگرم

شکر 1 کیلو

4 لیوان آب

5 عدد هل سبز

گلاب (اختیاری) 4 قاشق غذاخوری

زعفران آماده 3 قاشق غذاخوری یا زعفران خشک 1/8 قاشق چایخوری

پسته و خلال بادام (اختیاری) 1 قاشق غذاخوری

وانیل (اختیاری) یک چهارم قاشق چایخوری

طرز تهیه مربای هویج.

ابتدا هویج ها را خوب بشویید و آب آن را بگیرید. پوست آنها را تمیز کنید و سر و باسن آنها را ببرید. بسته به ترجیحات شخصی خود، می توانید هویج را به روش های مختلف مانند با چاقو، چرخ گوشت، چرخ گوشت، رنده ریز یا درشت خرد کنید.

هویج ها را پس از خرد کردن در قابلمه مناسبی بریزید و مدتی روی حرارت ملایم قرار دهید. هویج ها را حدود 5 دقیقه بدون اضافه کردن آب یا روغن تفت دهید تا رنگ آنها تغییر کند و کمی نرم شوند. سپس آب را به قابلمه اضافه کنید و حرارت را زیاد کنید تا آب بجوشد. در حالی که آب در حال جوشیدن است، شکر را به آرامی اضافه کنید و هم بزنید تا شکر کاملا حل شود. حتما از قاشق تمیز استفاده کنید.

پس از به جوش آمدن مخلوط، مقدار زیادی کف که روی آن تشکیل می شود را با احتیاط جمع کنید و دور بریزید. این باعث می شود که مربا شفاف تری ایجاد شود. سپس حرارت را کم کرده و از شعله پخش کن استفاده کنید. بعد از نیم ساعت زعفران و هل را به مربا اضافه کنید و بگذارید مربا یک ساعت بپزد و غلیظ شود. مراقب باشید شکرهای کناره قابلمه را با مربا مخلوط نکنید.

برای اطمینان از آماده بودن قوام مربا، می توانید یک قطره در آب سرد بریزید. این قطره باید ته نشین شود و در آب حل نشود. علاوه بر این، می توانید یک قطره مربای سرد را بین انگشت شست و انگشت اشاره خود پخش کنید و انگشتان خود را از هم جدا کنید. اگر قطره حالت کشسانی پیدا کند و آبکی نباشد، نشان دهنده قوام مناسب مربا است. اگر مربا هنوز به غلظت نرسیده است، بگذارید آرام آرام روی حرارت به غلظت دلخواه برسد.

در مرحله بعد خلال بادام و پسته، وانیل یا گلاب را به مربا اضافه کنید و هم بزنید. سپس مربا را نیم ساعت روی حرارت ملایم نگه دارید تا طعم مواد اضافه شده به مربا برسد. پس از اتمام زمان پخت، گاز را خاموش کرده و مربا را به مدت 24 ساعت در محیط خنک نگه دارید. حالا مربای شما آماده است. می توانید آن را در شیشه های تمیز بریزید و روی آن را با بادام یا پسته تزئین کنید و در یخچال بگذارید.

شیشه های مربای هویج برای پخت و پز

به جای شکر سفید، می‌توانید از سایر منابع شیرین مانند شکر قهوه‌ای، شربت یا عسل به عنوان جایگزین استفاده کنید تا مربای با میزان شیرینی مناسب داشته باشید و این سالم است. در این صورت در دستور بالا به جای شکر از شیرین کننده مورد علاقه خود استفاده کنید.

اگر مربا را قبل از جا افتادن از روی حرارت بردارید یا شکر کمتری اضافه کنید، می توانید از کپک زدن جلوگیری کنید. اما بسته به علاقه خود می توانید مقدار شکر را به دلخواه تنظیم کنید.

برای بهتر شدن عطر و طعم، بعد از نیم ساعت پخت، می توانید نصف لیوان پوست پرتقال خشک را به مربا اضافه کنید. قبل از استفاده از این مواد بهتر است آنها را جداگانه بجوشانید و سپس مدتی در آب سرد قرار دهید تا رنگ و طعم دلخواه را به دست آورند.

برای بهبود کیفیت مربا بهتر است آن را در ظروف لعابی یا مسی پخته و از قاشق چوبی استفاده کنید. استفاده از قابلمه های آلومینیومی یا روی می تواند باعث تیره شدن مربا شود.

هنگام ترکیب هویج و شکر حتما وزن هر دو ماده را اضافه کنید تا به تعادل مناسب در مربا برسید.

وسیله ای که برای پخت مربا استفاده می کنید باید کاملا تمیز باشد. علاوه بر این، ظرفی که برای نگهداری مربا استفاده می کنید نباید حاوی رطوبت باشد تا از قالب گیری مربا جلوگیری شود.

برای نگهداری طولانی مدت، می توانید از فریزر برای نگهداری مربا استفاده کنید.

هنگام خرید هویج، به خاطر داشته باشید که بهتر است هویج تازه تر و نازک تری انتخاب کنید. زیرا هویج پوست کنده ویتامین C خود را از دست داده و برای تهیه مربا مناسب نیست.

علت مربای هویج قندی

اگر می خواهید مربای مرغوب درست کنید، باید از حرارت زیاد اجتناب کنید. در غیر این صورت شکرها کاملا حل نمی شوند و شیره به سرعت غلیظ می شود. همچنین اگر هویج کاملا پخته نشده باشد، مربا پس از سرد شدن ممکن است به دلیل نیم پز بودن هویج شیرین شود. برای جلوگیری از این مشکلات، بهتر است از حرارت کم برای پخت مربا استفاده کنید و مطمئن شوید که شکر کاملا حل شده است.

به خاطر داشته باشید که جوشاندن زیاد مربا نیز می تواند باعث شکرک شدن آن شود. اگر مربا شکر داشت کمی آب و گلاب اضافه کنید و بگذارید 5 دقیقه بجوشد. همچنین در حین جوشیدن، کمی آبلیمو به مربا اضافه کنید. بعد از آن اجازه دهید مربا کاملا خنک شود تا مشکل شکر به طور موثر حل شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا