آشپزی

فوت و فن حلوای اوماج + راز اصلی خوشمزگی در سال ۱۴۰۳

در این مطلب از سایت روزیانو قصد داریم ترفندها و فوت و فن حلوای اوماج را در سال 1403 به شما بگوییم. پیشنهاد می کنیم در ادامه مطلب همراه ما باشید.

راز دلخوشی های حلوای اوماج.

راز حلوای خوشمزه اوماج و طرفدار حلوای خوشمزه و خانگی اوماج روزیانوامیدواریم این مقاله مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد.

حلوای اردبیلی که در زبان ترکی به اوماج حلواسی معروف است یکی از خوشمزه ترین حلواهای منطقه اردبیل کشورمان است که عمدتاً در ماه رمضان یا برای مراسم نذری طبخ می شود. این حلوا در استان های آذربایجان شرقی و غربی نیز رایج است و توسط اهالی تبریز، زنجان، گرگان و ارومیه نیز تهیه می شود. طرز تهیه حلوا اوماج بسیار ساده است. این حلوا به طور سنتی با زردچوبه تهیه می شود که طعم لذیذ و اصالت آن را بر عهده دارد اما می توانید به جای زردچوبه از زعفران هم استفاده کنید.

مواد اولیه تهیه حلوای اوماج

2 فنجان ارد

2 فنجان شیر کامل

روغن 1 لیوان

زردچوبه 1 قاشق غذاخوری

مواد اولیه تهیه شربت حلوا اوماج.

2 لیوان آب

2 فنجان شکر

راز دلخوشی های حلوای اوماج.

ابتدا شکر و آب را در ظرفی مخلوط کرده و روی اجاق قرار دهید تا شکر کاملا حل شود. توجه داشته باشید که نیازی به جوشاندن یا غلیظ شدن شربت نیست، زیرا باعث خشک شدن حلوا می شود.

آرد را با زردچوبه مخلوط کرده و در سینی بچینید. سپس شیر را در آبپاش بریزید و آرد بپاشید تا آرد به صورت گلوله های کوچک در بیاید (این شکل گلوله های آرد به نام “اماج” شناخته می شود). پس از آن سینی را به مدت 30 دقیقه در اتاق قرار دهید تا خشک شود، سپس آن را در غذاساز یا آسیاب قرار دهید و خوب آسیاب کنید.

روغن را در قابلمه ای بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. پس از آن مخلوط آرد را اضافه کرده و حدود 10 دقیقه تفت دهید. مراقب باشید آرد را زیاد سرخ نکنید. برای از بین بردن بوی خام کافی است. سپس شربت را اضافه کنید و هم بزنید. در این مرحله حرارت را کم کنید تا حلوا کمی به هم برسد.

بعد از چیدن حلوا، یک بخارپز را در قابلمه قرار دهید و بگذارید یک ساعت بماند. در این مدت حلوا را چند بار هم بزنید تا به ته نچسبد. بعد از سرد شدن حلوا را در بشقاب گذاشته و به دلخواه تزئین کنید.

هنر و تکنیک حلوای اوماج.

بعد از آماده شدن حلوای اوماج می توانید آن را به راحتی در قالب ها بریزید.

اگر حلوای اوماج خیلی سفت است، می توانید با اضافه کردن مقداری آب جوش، آن را نرم کنید.

در حین تفت دادن آرد مراقب باشید زیاد سرخ نشود زیرا باعث سفت شدن حلوا می شود.

برای رنگ بیشتر می توانید از زعفران غلیظ استفاده کنید.

همچنین هنگام تهیه این حلوا می توانید از آب انگور به عنوان جایگزین استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا