آشپزی

فوت و فن اکبر جوجه + با طعم بهشتی در سال ۱۴۰۳

در این مطلب از سایت روزیانو قصد داریم راز خوشمزگی اکبر جوجهو راز خوشمزگی خوشمزه شدن آن را به شما بگوییم. پیشنهاد می کنیم حتما در ادامه مطلب همراه ما باشید.

مرگ و تکنیک اکبر جوچه.

مرگ و هنر اکبر جوچه و راز خوشمزه اکبر جوچه اکبر برای نرم کردن مرغ در سایت روزیانو امیدواریم این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

در سال های اخیر غذایی به نام اکبرجوجه در منوی غذاهای ایرانی وجود نداشت. اما در سال 1330 این غذا در یکی از قهوه خانه های سر راه گلوگاه اختراع شد.

در این داستان در سال 1323 در گلوگاه «علی اکبر کلبادی نژاد» و همسرش «صنمبر عظیمی» قهوه خانه ای در حاشیه جاده بین شهری تأسیس کردند. در این سفره خانه صبحانه و تنقلات شامل چای، پنیر محلی، کره گوسفند، تخم مرغ محلی، املت و نان های خوشمزه معروف به «کمبه» تهیه می شد.

قرار گرفتن این کافه در جاده مشهد و کیفیت بالا و قیمت مناسب غذای آن باعث شده تا رانندگان کامیون و اتوبوس برای صرف ناهار از این کافه دیدن کنند.

به دلیل استقبال مشتریان، حاج اکبر و همسرش شروع به پخت غذاهایی مانند چلو مرغ و چلو تخم مرغ کردند. معروف ترین غذایی که در این سفره خانه سرو می شد، چلوجوجه برای رانندگان بود. سایر وعده های غذایی به افراد کم درآمد و رانندگان دانشجو می رسید. مقدار غذا به حدی بود که کارگران به راحتی می توانستند به اندازه کافی تهیه کنند.

اکبرجوجه به مرغ هایی اطلاق می شود که یک روز در آب و لیمو خیس کرده و سپس در روغن سرخ می کنند. سپس با برنج زعفرانی و مقدار زیادی رب انار شیرین سرو می شد.

صنمبر عظیمی همسر حاج اکبر کمبود رونق را با پختن نان محلی و فروش آن به مشتریان جبران کرد. علاوه بر این، به دلیل چرب بودن غذا، رب انار را برای دسر پیشنهاد کرد.

لقب «اکبرجوجا» را به دلیل مرغ پزی و جثه کوچک اکبر آقا گذاشته بودند و مشتریان این لقب را برای او انتخاب کرده بودند.

انتشار رسمی این غذا حدود ساعت 13:30 بود. در سال 1342 حاج اکبر و همسرش به دلیل انتقال از جاده قدیم به فضای جدید و محدود تصمیم به کوچ گرفتند و به جای دیگری در جاده مدرن که راه ارتباطی استان های مازندران و گلستان است رهسپار شدند.

با احداث جاده جدید تعداد مشتریان اکبرجوجا روز به روز افزایش یافت و تعداد سفارشات غذا از 20 پرس به 2000 پرس افزایش یافت.

به همین دلیل اکبر و همسرش تصمیم گرفتند رستوران بزرگتری بسازند. با ساخت بنای جدید و با توجه به محبوبیت روزافزون این غذا، دیگ های بزرگ جای گلدان های کوچک را گرفت و امروزه اکبرجوجه با شکلی مشابه به وجود آمد.

فرزندان و فرزندان اکبر کلبادی نژاد امروز با تأسیس 17 شعبه در شهرهای گلوگاه، ساری، گرگان، بابل، آمل، نوشهر، خلیل شهر، قائم شهر، گرمسار، چالوس، بهشهر، بابلسر، ایزدشهر، سرخرود، محمودآباد و محمودآباد فعالیت می کنند.

پسر بزرگ حاج اکبر «حمیدرضا کلبادی نژاد (مدیر فعلی شعبه ساری)» در سال 64 رسماً اکبرجوجه را به ثبت رساند و در سال 1370 اولین شعبه اکبرجوجه را در ساری تأسیس کرد و پسر دیگرش «سیروس کلبادی نژاد» در سال 1371 شعبه گرگان را تأسیس و اکبرجوجه را به ثبت رساند. مسیر و هدف علی اکبر کلبادی نژاد و صنمبر عظیمی را در بخش «اختراعات» ادامه داده است. در حال حاضر ریاست شعبه مرکزی اکبرجوجه را اسماعیل کلبادی نژاد فرزند دیگر حاج اکبر بر عهده دارد.

نحوه انتخاب مرغ برای اکبر جوچه

برای تهیه این غذا بهتر است از مرغ جوانتر استفاده کنید. همانطور که از نام این غذا مشخص است، بهتر است مرغی را انتخاب کنید که وزن آن کمتر از یک کیلو و 200 گرم باشد.

دلیل سفت شدن اکبر جوچه

برای جلوگیری از این اتفاق، پیشنهاد می شود در این حالت پوست مرغ را جدا نکنید، بلکه آن را مرینیت کنید و طعم آن را اضافه کنید تا بافت مرغ نرم و لذیذ شود.

برنج مناسب برای اکبر مرغ

با توجه به اینکه اکبر جوجه یکی از غذاهای محلی مناطق شمالی به ویژه شهرستان مازندران است، بهتر است اکبر جوجه را با برنج پخته سرو کنید تا شکل اصلی غذای محلی حفظ شود.

نقش آب و نمک در تهیه اکبر مرغ.

برای تهیه محلول ماریناد، باید مقداری آب و نمک را مخلوط کنید. اما حتما در نظر داشته باشید که این محلول نباید بدون نمک یا خیلی شور باشد. در مرحله بعد یک لیمو و یک پیاز خرد شده را به محلول اضافه کنید. اگر پیاز را خرد می کنید، بهتر است آب آن را اضافه کنید یا پیاز را روی ظرف خرد کنید تا هنگام برش، آب آن در محلول آب و نمک بریزد. سپس دو عدد مرغ را در این محلول قرار دهید و روی ظرف را سلفون بپوشانید. در نهایت ظرف را در یخچال قرار دهید تا محلول ماریناد به خوبی به داخل جوجه ها نفوذ کند. این مرحله نقش مهمی در خوشمزگی اکبر مرغ دارد و توصیه می شود حتما آن را انجام دهید.

چاشنی اکبر جوچه

پس از انجام مراحل فوق و گذشت 12 تا 24 ساعت ظرف حاوی مرغ را از یخچال خارج کنید. یک پیاز را دوباره خرد کرده و به مرغ اضافه کنید. همچنین 3 حبه سیر را خرد کرده و 5 قاشق غذاخوری زعفران آماده و کمی فلفل سیاه به مواد اضافه کنید. سپس با دست همه مواد را مخلوط کرده و روی تکه های مرغ بمالید. سپس روی ظرف را سلفون بپوشانید و 2 ساعت دیگر صبر کنید تا تکه های مرغ به خوبی مزه دار شوند.

چگونه اکبر به مرغ تبدیل می شود؟

استفاده از روغن مناسب و روش صحیح سرخ کردن، نکته بسیار مهمی در پخت مرغ است. استفاده از روغن مناسب برای سرخ کردن تکه های مرغ تاثیر زیادی در کیفیت و طعم بهترین قطعات آن دارد. برخی از روغن ها می توانند تعداد زیادی تکه مرغ را جذب کنند و کیفیت و طعم آن را کاهش دهند.

بهترین روغن ها برای سرخ کردن مرغ روغن هایی با نقطه دود زیاد و کم مانند روغن زیتون، روغن کنجد، روغن نارگیل و روغن گردو هستند. این روغن ها در دمای بالا پایداری خوبی دارند و در طعم و کیفیت مرغ سوخاری تاثیر بسزایی دارند. بنابراین توصیه می شود از روغن هایی مانند روغن سرخ کردنی مرغ استفاده کنید.

ادعای شهرت اکبر جوچه چیست؟

پخت و سرخ کردن مرغ در طعم و کیفیت آن تاثیر بسزایی دارد. برای شروع، پس از مرحله مرینیت، باید یک قابلمه مناسب انتخاب کنید و کمی روغن مایع را با 50 گرم کره داخل آن مخلوط کنید. روغن باید به اندازه ای غلیظ باشد که جوجه های صورتی را خیس کند، پس زیاد استفاده کنید.

سپس قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و یک لیوان آب سرد اضافه کنید تا روغن داغ شود. سپس مرغ ها را داخل قابلمه بگذارید و درب آن را ببندید. برای پخت مرغ ها باید به مدت 1.5 تا 2 ساعت روی حرارت ملایم پخته و سپس سرخ شوند.

در این مرحله بهتر است جوجه ها را بچرخانید تا از دو طرف سرخ شوند. در پایان جوجه ها را از قابلمه خارج کرده و روی میز قرار دهید. با استفاده از دستمال کاغذی روغن اضافی مرغ را گرفته و سپس سرو کنید.

طرز تهیه اکبر مرغ, برمیگردیم خونه, راز خوشمزه بودن اکبر مرغ, سایت نرم کردن اکبر مرغ, ادویه اکبر مرغ, سس مخصوص اکبر مرغ, طرز تهیه اکبر مرغ با ران مرغ, طرز تهیه مرغ اکبر محلی کره مرغ، اکبر مرغ اصل

سس اکبر مرغ چیست؟

بعد از یکی دو ساعت و نیم از پخت مرغ به آنها سر بزنید. اگر آب قابلمه کاملا تبخیر شده و جوجه ها در حال سرخ شدن هستند، نوبت به تهیه سس می رسد. یک ماهیتابه را روی حرارت گاز قرار دهید و کمی از روغن قابلمه ای که مرغ با آن پخته شده بود، داخل تابه بریزید. سپس دو قاشق غذاخوری رب انار را با 50 گرم کره اضافه کرده و کمی تفت دهید. مقداری گردوی خرد شده را با یک لیوان آب مرغ به سس اضافه کنید و بگذارید غلیظ شود. می توانید به سلیقه خود کمی سیر رنده شده یا آلو ریز خیس شده به سس اضافه کنید.

هنر و فن تهیه اکبر جوچه.

برای جلوگیری از سوختن پیاز و حفظ ظاهر غذا، قبل از سرخ کردن مرغ باید تکه های پیازی که در مرحله مرینیت به آن چسبیده است را کاملا جدا کنید. این عمل از سوختن سریع پیاز در هنگام سرخ کردن جلوگیری می کند و ظاهر غذا را از بین نمی برد.

تهیه اکبر مرغ با سرخ کن آسان است

اگر می خواهید اکبر مرغ را با سرخ کن بپزید، برای تهیه این غذا در سرخ کن، ابتدا کره را با روغن مایع ترکیب کرده و داخل سرخ کن بریزید و سپس تکه های مرغ خوش طعم را اضافه کنید. وقتی تکه های مرغ طلایی شد، آن ها را از سرخ کن خارج کرده و سرو کنید. این روش بسیار ساده و سریع است.

ساده اکبر جوچه را صاف کن

چندین روش وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از سفت شدن مرغ خانگی خود استفاده کنید. اول از همه توصیه می شود از جوجه های کوچکتر استفاده کنید و حتی پوست مرغ را جدا نکنید. بهتر است مرغ را به دو قسمت تقسیم کنید و از بریدن زیاد آن خودداری کنید. برای نرم شدن بافت سینه مرغ، یک روش موثر چاشنی مرغ با آب، نمک و پیاز است. قبل از سرخ کردن، می توانید مرغ را چند ساعت یا حداقل نیم ساعت در این مخلوط خیس کنید و سپس سرخ کنید.

استفاده از روغن مناسب در تهیه اکبر جوچه

هنگام سرخ کردن اکبر مرغ بهتر است از روغن های مخصوص سرخ کردنی استفاده کنید. این به این دلیل است که اکبر مرغ باید کاملاً در روغن سرخ شود و گوشت مرغ می تواند بیش از حد روغن های معمولی را جذب کند. از طرفی روغن های مخصوص سرخ کردنی جذب کمتری دارند و همین ویژگی باعث می شود که برای سرخ کردن اکبر جوچه مناسب تر باشند زیرا احتمال سوختن و تیره شدن مرغ را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا