آشپزی

فوت و فن آبگوشت بزقرمه + راز اصلی خوشمزگی در سال ۱۴۰۳

در این مطلب از سایت روزیانو قصد داریم ترفندها و فوت و فن آبگوشت بزقرمه را در سال 1403 به شما بگوییم. پیشنهاد می کنیم در ادامه مطلب همراه ما باشید.

راز آبگوشت لذیذ بز

راز عطر و طعم آبگوشت بز. نکاتی در مورد پخت آبگوشت بز کرمانی در روزیانوامیدواریم این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

آبگوشت یکی از غذاهای محبوب و لذیذ در ایران است که سال هاست مورد توجه و تحسین مردم قرار گرفته است. با استفاده از مواد مناسب، آبگوشت یک غذای مقوی و مفید محسوب می شود. یکی از نمونه های معروف آبگوشت سنتی ایرانی آبگوشت بزقرمه است که با وجود شباهت آن به آبگوشت بزباش، در کل غذای بی نظیری است. آبگوشت بز مخصوصاً مربوط به غذاهای محلی استان کرمان است، اما در شهرهای دیگر نیز شهرت دارد. در این مقاله قصد داریم طرز تهیه آبگوشت بز را بررسی کرده و طرز تهیه آن را توضیح دهیم.

این نوع آبگوشت محلی کرمان طعم و عطر شگفت انگیزی دارد، از نظر تغذیه بسیار مفید و حاوی مواد مغذی است. همانطور که گفته شد، آب گوشت بز به طور کلی شباهت زیادی به آبگوشت بز دارد، با این تفاوت که در فرآیند تهیه گوجه فرنگی کاملاً حذف می شود. با یادگیری روش درست پخت این غذای محلی کرمانی می توانید یک غذای خوشمزه با فواید بسیار را به لیست غذاهای خود اضافه کنید.

عناصر

بره 400 گرم

1 عدد پیاز متوسط

1 عدد سیب زمینی

200 گرم نخود

5 حبه سیر

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم.

پیاز تند و نعناع تند برای تزئین

آموزش پخت آبگوشت بز به سبک کرمانی

ابتدا حتما نخودها را در آب خیس کنید تا تورم آنها کاهش یابد. هنگام خیساندن نخود، پوست آن متورم می شود و پوست به راحتی از بافت اصلی نخود جدا می شود. برای از بین بردن پوست، کافی است آن را با دست خود مالش دهید.

نخودها را در ظرفی بریزید و روی حرارت قرار دهید تا نیم پز شوند.

پیازها را نیز به صورت نگینی خرد کرده و در کمی روغن تفت دهید تا طلایی شوند.

قبل از اینکه رنگ پیازها کاملا تغییر کند، سیر را رنده کرده و به پیازها اضافه کنید. برای رنگ و طعم بهتر، کمی زردچوبه به سیر و پیاز اضافه کنید.

به خاطر داشته باشید که سرخ کردن زیاد سیر می تواند تلخی آن را افزایش داده و طعم غذا را تغییر دهد.

گوشت شسته و خرد شده را به سیر و پیاز اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. اما مراقب باشید که تفت دادن بیش از حد گوشت باعث سفت شدن آن شود.

بعد از تغییر رنگ و قهوه ای شدن گوشت، نخودهای نیم پز را اضافه کنید و آب را در ظرف بریزید تا مواد شروع به پختن کنند.

سیب زمینی را پوست گرفته و خرد کنید و به این مواد پخت اضافه کنید.

بهتر است زمان بیشتری را برای پخت آبگوشت بز صرف کنید تا آرام آرام و روی حرارت کم بپزد و لعاب خوبی بدهد.

بعد از اینکه گوشت و بقیه آب گوشت خوب پخته شد، آن ها را با چرخ گوشت خوب هم بزنید تا بافت یکنواختی پیدا کنند.

در مرحله آخر تهیه آبگوشت بز، آب بز را در ظرف مناسبی بریزید و روی آن را با نعنا تند و پیاز تند تزیین کنید. علاوه بر این، می توانید از کمی کشک برای تزئین روی آبگوشت استفاده کنید.

دستور آشپزی 500 گرم گوشت گوسفند

5 عدد بادمجان

200 گرم نخود

100 گرم لوبیا سفید

1 عدد پیاز

1 عدد سیب زمینی

1 چغندر

4 عدد خیار

کشک 2 قاشق غذاخوری

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار کافی

ابتدا حبوبات را از شب قبل در آب خیس می کنیم و تا نیمه می پزیم.

پیاز را نگینی خرد کرده و با کمی روغن تفت دهید و زردچوبه اضافه کنید. سپس گوشت را به مواد سرخ شده اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند.

طرز تهیه بز شیرازی، طرز تهیه بز ترکی، طرز تهیه بز کرمانی، طرز تهیه بز رفسنجانی، طرز تهیه بز مجلسی، طرز تهیه بز قشقایی، طرز تهیه بز قشقایی

مواد شامل پیاز، گوشت و حبوبات را در قابلمه بریزید و نیمی از آب را به آن اضافه کنید تا روی مواد را بگیرد. همچنین سیب زمینی خرد شده را نیز به این مواد اضافه کنید.

بادمجان ها را پوست بگیرید و بعد از خشک شدن و آبکشی در روغن سرخ کنید.

چغندرها را خرد کرده و در ته بشقاب قرار دهید. سپس بادمجان پخته شده را داخل چغندر بریزید و داخل آن را پر کنید.

کمی از آب گوشت را روی چغندرها و بادمجان ها بریزید و در تابه را بپوشانید تا کاملا بپزند.

در همین حین گوشت و حبوبات هم پخته و آماده له شدن است. مقدار بیشتری بادمجان و چغندر را با گوشت و لوبیا پخته مخلوط کرده و له کنید.

بادمجان ها و گوشت خرد شده را در ظرف مناسبی بریزید و اطراف آن را با خلال بادمجان پخته، چغندر و خیار خرد شده تزئین کنید. در آخر روی آبگوشت آماده شده دو قاشق غذاخوری کشک برای تزئین با الگوی مورد نظرتان بریزید.

راز آبگوشت لذیذ بز

اضافه کردن نعناع تند و سیر به این دلیل است که کشک خنک می شود، بنابراین بهتر است هنگام تهیه این غذا آنها را حذف نکنید.

برخی از افراد ترجیح می دهند از نخود و سیب زمینی صرف نظر کنند و آن را با مقدار زیادی گوشت، سیر و پیاز درست کنند. در این صورت پس از پختن گوشت، آن را ریش ریش کرده و لپه را کمی تفت می دهند و به گوشت اضافه می کنند. سپس کشک گوسفندی محلی را اضافه می کنند و می گذارند کاد با گوشت بپزد و گوشت بز خوب مخلوط شود.

در دستور پخت پنیر بز می توانید به جای نخود از لپه استفاده کنید.

بزقورماه نوعی آش بز است که در منطقه کرمان رایج است. در این نوع پنیر بزی به جای گوجه فرنگی کشک اضافه می شود.

پنیر بزی اصیل کرمانی معمولاً کمی رقیق است و از نان یا تالیت استفاده می شود. دلیل این امر این است که در تهیه کرمانی به پنیر بزی سیب زمینی اضافه نمی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا