آشپزی

فوت و فن و راز خوشمزگی و طرز تهیه قابلی پلو در سال ۱۴۰۳

طرز تهیه برنج

قابلی پلو که به کابلی پلو نیز معروف است یکی از محبوب ترین غذاهای افغانستان است، آموزش کامل مرحله به مرحله را ببینید. طرز تهیه برنج بعدی با روزیانو سایت آموزشی. با بودن

مواد لازم برای 4 نفر
برنج 4 فنجان
هویج 4 عدد
بره و بره 400 گرم
یک پیاز 2 عدد
کشمش پیلویی ½ فنجان
زعفران فرآوری شده 2 قاشق غذاخوری
هل سبز 4 عدد
میخک ها 4 عدد
چوب دارچین 1 قطعه
زنجبیل 1 قطعه کوچک
زیره ½ قاشق چای خوری
نمک و فلفل سیاه کافی
زردچوبه و روغن کافی

طرز تهیه برنج

مرحله اول

برای تهیه پلو مجلسی ابتدا پیازها را به صورت نگینی خرد کرده سپس قابلمه مناسبی را روی حرارت قرار دهید و کمی روغن اضافه کنید. سپس پیاز را به قابلمه اضافه کرده و تفت دهید.

مرحله دوم

بعد از اینکه پیاز سبک و شیشه ای شد، هل سبز را به همراه میخک، چوب دارچین، زنجبیل رنده شده، زیره و مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به قابلمه اضافه می کنیم. حالا ادویه ها را کمی تفت می دهیم تا عطرشان بیرون بیاید.

سطح سوم

در این مرحله گوشت بره را به قطعات کوچک برش داده و به قابلمه اضافه کنید. بعد تکه های گوشت را خوب تفت می دهیم تا تغییر رنگ دهند سپس 2 لیوان آب به قابلمه اضافه می کنیم و می گذاریم آب بجوشد.

مرحله چهارم

بعد از اینکه آب شروع به جوشیدن کرد، کف را با قاشق از سطح آب جمع کرده و دور می اندازیم. بعد در قابلمه را می بندیم و اجازه می دهیم تا گوشت کاملا بپزد. در پایان پخت گوشت، دم کرده زعفران و نمک را اضافه می کنیم.

مرحله پنجم

در حین پختن گوشت، هویج را به صورت ورقه ای برش دهید، سپس ماهیتابه مناسبی را روی حرارت قرار دهید و کمی کره یا روغن اضافه کنید. سپس هویج ها را به تابه اضافه کرده و کاملا تفت دهید.

مرحله ششم

بعد از سرخ شدن هویج کشمش ها را به تابه اضافه کنید و تفت دهید تا نرم و براق شوند سپس تابه را از روی حرارت بردارید. بعد یک قابلمه مناسب را تا نیمه از آب پر کنید و روی حرارت قرار دهید.

مرحله هفتم

بعد از به جوش آمدن آب، 1 قاشق غذاخوری نمک به قابلمه اضافه کنید. بعد برنج را شسته و به قابلمه اضافه می کنیم. پخت اولیه برنج بین 8 تا 10 دقیقه طول می کشد سپس آن را آبکشی می کنیم.

مرحله هشتم

در این مرحله یک قابلمه مناسب انتخاب می کنیم و چند قاشق غذاخوری روغن داخل آن می ریزیم. در مرحله بعد ته قابلمه مقداری نان لواش یا سیب زمینی خلال شده می گذاریم، سپس یک لایه برنج آبکش شده را کف قابلمه می ریزیم.

مرحله نهم

بعد از پخت کامل گوشت، آب آن را صاف کنید، سپس تکه های گوشت را به مخلوط هویج و کشمش اضافه کنید و مخلوط کنید. سپس یک لایه از مخلوط گوشت را روی برنج آبکش شده بریزید.

مرحله دهم

در این مرحله ۲ قاشق غذاخوری آب گوشت صاف شده را روی مواد می ریزیم. به همین ترتیب مواد را به صورت لایه ای داخل قابلمه می ریزیم سپس درب قابلمه را می گذاریم. بعد قابلمه را روی حرارت ملایم می گذاریم تا برنج بپزد.

مرحله یازدهم

بعد از 45 دقیقه تا یک ساعت پلو آماده است. بعد در قابلمه پلو را خوب هم می زنیم تا یکدست شود سپس در بشقاب مورد نظر می گذاریم. در آخر خلال پسته را تزئین کرده و سرو کنید.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا